Teaduslikult tõestatud, et elamuskingitused tõstavad õnnetunnet

 

Ühine meie missiooniga tõsta õnnelikkust!


Me kõik otsime õnne 

Kingitus.ee näol on tegemist ettevõttega, mille peamiseks eesmärgiks on siiras soov teha inimesi õnnelikumaks. Me saame iga päev oma tööpäeva alustada teadmisega, et keegi on kinkinud kellelegi elamusi, jagades seeläbi rõõmu ja naeratusi.

Meie eesmärk on muuta kinkide tegemise kultuuri.

Tinggly on ettevõte, mis tegutseb samade põhimõtetega nagu ka Kingitus.ee - müües elamuskingitusi ning soovides, et inimesed kingiks vähem pudi-padi. Selline keskkonnasõbralik mõtlemine ja käitumine jäi silma Harvard Business Reviewle, kes mainis Tingglyt oma artiklis “The Elusive Green Consumer”. Tinggly ja Kingitus.ee mõlemad soovivad, et inimesed eelistaksid elamuskingitusi materiaalsetele ning tänu sellele vähendaks ületarbimist ja tooks enda kallitele inimestele ehtsat rõõmu.

Kas sa mäletad, mis sulle kingiti näiteks viis aastat tagasi sünnipäevaks?

Nüüd aga meenuta seda, kui said kingiks mõne elamuse.

Parim osa elamuskingituste juures on see, et peale uut elamust saad sa seda korduvalt enda kogemuste põhjal läbi elada. Tõenäosus, et sa räägid kingituseks saadud vidinast ka pool aastat hiljem, on üsna väike. Elamused aga muutuvad lugudeks, mida sa saad ning tahad uuesti ja uuesti jagada.

Mis teadus selle kõige taga peitub?

2003. aastal viisid kaks psühholoogi, Leaf Van Boven ja Thomas Gilovich läbi uuringu, kus võeti elamuskingituste kinkimine lähemalt luubi alla. Täpsemalt võrreldi elamuste ja materiaalsete kingituste ostmise mõju ja nende mõju inimeste õnnetundele. Tulemustest selgus, et peaaegu kõikidel juhtudel tekitas elamuste ostmine suurema üleüldise rahulolu.

Mitmete täiendavate uuringute põhjal on teadlased jõudnud järelduseni, et elamused pakuvad inimestele õnne neljal peamisel põhjusel:

1. Elamused aitavad kaasa inimese enesetunnetuse arendamisele
Üks viis, kuidas enda paremust teistele näidata, on läbi materiaalse vara, mis paraku võib viia asjade ületarbimiseni. See-eest elavad elamused meie mälestustes ja lugudes igavesti, olles osake meist. Tsiteerides Carterit ja Gilovichi: “Me oleme sõna otseses mõttes oma kogemuste summa. Aga me ei ole oma omandite summa, kui materjalistlikud me ka poleks.”

2. Elamused ühendavad inimesi teineteisega rohkem kui materiaalsed kaubad
Materiaalsete asjade asemel elamusi ostes, saad sa kahekordse õnne osaliseks - emotsioon elamusest endast ja selle jagamisest teistega. Alati on tore kogemust jagada oma pere, sõprade või tuttavatega. Pole välistatud, et peale seda saavad nendest tuttavatest hoopis su sõbrad.

Tõenäosus, et inimene räägib oma kogetud elamusest, on suurem kui see, et ta pajataks midagi oma uutest asjadest. Seda esiteks seetõttu, et läbielatud kogemused loovad paremaid lugusid. Teiseks aga seetõttu, et inimesed naudivad lugusid reaalsetest kogemustest, mitte uuest telefonist või käekotist.

Kui sa kohtad inimest ning selgub, et teil on olnud sarnaseid kogemusi, siis on tõenäolisem, et suhtute üksteisesse paremini. Teadmine, et keegi on sinuga samas kohas reisimas või seiklemas käinud, võib luua teie vahel tugevama sideme.

Mis saab aga siis, kui sa ei osta elamust ise, vaid saad selle kingituseks?

Chani ja Mogilneri poolt läbi viidud uuringus ei ole kingituse saaja emotsioonide intensiivsuses erinevust, kui nad saavad kingituseks elamuse või materiaalse asja. Küll aga on kingituse saajad emotsionaalsemad, kui lähevad elamuskingitust realiseerima. See võib viia kinkijaga tugevama suhteni.

Läbi viidud katsed on tõestanud, et elamuskingitused tugevdavad suhteid, sõltumata sellest, kas kingisaaja ja kinkija kasutasid kingitust koos või mitte. Elamuste kinkimine on väga positiivne rahalise väljamineku vorm, sest elamused tekitavad intensiivsemaid emotsioone.

3. Elamusi kogetakse ja hinnatakse omadel tingimustel
Kogemusi on raskem võrrelda ja neid hinnatakse omadel tingimustel ning vähem selles osas, kuidas need on võrreldes sama tüüpi ostudega. Ühtlasi väheneb elamuskingitusest tulenev rahulolu väiksema tõenäosusega, kui võrrelda seda kingitust teiste paremate ostudega. Näiteks võib sulle su uus auto meeldida kuni näed, et su sõber on ostnud endale parema auto. See-eest sa armastad ikka seda head kontserti, kus sa käisid, isegi kui su sõber käis kuulsama laulja kontserdil (Carter, Gilovich).

4. Elamused on rohkem avatud positiivseks tõlgenduseks
Väga oluline asi, mida meeles pidada, on see, et elamused pakuvad alati tagasi vaadates rõõmu. Isegi, kui kogemus tollel hetkel ei olnud just kõige meeldivam, siis tagantjärele meenutatakse kogu kogemust ikkagi suure kiindumusega. Näiteks võib vihmane puhkus kõlada justkui õudusunenägu, kuid võib-olla said sa selle tõttu veeta rohkem aega oma perega või oma partnerit paremini tundma õppida.

Palju raskem on leida midagi positiivset, kui su uus telefon pidevalt kokku jookseb. Lisaks hakkame me suurema tõenäosusega kahetsema mõne materiaalse asja ostmist ja kahetsema elamuse ostmata jätmist. Teisisõnu on tegemist ostja kahetsusega versus kasutamata võimalustega.

Psühholoogid lisavad veel ühe punkti, kuidas elamused pakuvad rohkem õnne. Nimelt tekitavad elamuskingitused toreda ooteaja. Palju põnevam on oodata mõne kauaoodatud filmi algust kui oodata kinga ära parandamist. See tähendab, et elamuskingitused toovad õnnelikke emotsioone juba enne elamuse toimumist, selle ajal ja peale seda.

Meie kogemused on need, mis teevad meist need, kes me oleme, seega miks mitte koguda neid nii palju kui vähegi saame?

Kingi mälestus, mis kestab igavesti - kingi lugusid, mitte asju!


Artikkel põhineb Tinggly artiklil “Scientifically proven to increase happiness”.

Lehekülg kasutab küpsiseid, et pakkuda Teile parimat kogemust meie lehel. Rohkem infot küpsiste kohta